1. Toepassingsgebied
De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen AmCa Tax & Consulting BV en haar cliënten.
Afwijkingen hierop moeten uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen worden aanvaard. Iedere bepaling staat op zichzelf en nietigheid van een dezer bepalingen van de Algemene voorwaarden heeft in geen geval de nietigheid van de gehele overeenkomst tot gevolg.
2. Opdracht – omschrijving – soorten
Uitgangspunt voor de contractuele verhoudingen tussen partijen is de opdrachtbrief.
Deze omschrijft op een evenwichtige wijze de wederzijdse rechten en plichten van de cliënt en AmCa Tax & Consulting BV als beroepsbeoefenaar.
2.1.Recurrente opdrachten
Deze bestaat uit opeenvolgende prestaties van eenzelfde aard die moeten worden uitgevoerd op vooraf afgesproken tijdstippen.
Dergelijke opdrachten worden steeds geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen, onder de volgende voorwaarden:
> De opzegging dient per (aangetekende) brief en/of per e-mail ter kennis te worden gebracht van de andere partij en
> Er dient een opzeggingstermijn te worden nageleefd van 3 maanden. Tijdens de opzeggingstermijn blijven deze algemene voorwaarden onverkort van kracht.
> Er dient een opzeggingstermijn te worden nageleefd van 3 maanden. Tijdens de opzeggingstermijn blijven deze algemene voorwaarden onverkort van kracht.
2.2. Niet-recurrente opdrachten
De overeenkomst met betrekking tot een niet recurrente opdracht wordt geacht voor bepaalde duur te zijn gesloten. Ze eindigt door de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de levering van de overeengekomen prestaties.
2.3. Beëindiging van opdrachten
Aan het einde van de samenwerking worden alle boeken en bescheiden die toebehoren aan de cliënt ter beschikking gesteld van de cliënt of zijn gevolmachtigde. De cliënt is zelf verantwoordelijk om deze te komen ophalen op de maatschappelijke zetel en/of staat in voor de kosten van verzending.
3. Onmiddellijke stopzetting
3.1.Indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, kan AmCa Tax & Consulting BV de samenwerking op elk ogenblik, beëindigen. Mogelijke redenen kunnen zijn:
> Omstandigheden die de onafhankelijkheid van AmCa Tax & Consulting BV in het gedrang brengen,
> Omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroeps- en deontologische normen onmogelijk maken, > De kennelijke tekortkoming(en) van de cliënt ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in deze algemene voorwaarden (punt 5.2.) en in de overeenkomst,
> In geval van een procedure gerechtelijke reorganisatie, procedure van ontbinding of kennelijk onvermogen van de cliënt. De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden worden meegedeeld aan de cliënt gelijktijdig per mail en per aangetekend schrijven. Naargelang de omstandigheden kan AmCa Tax & Consulting BV haar beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing aan de cliënt.
> Omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroeps- en deontologische normen onmogelijk maken, > De kennelijke tekortkoming(en) van de cliënt ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in deze algemene voorwaarden (punt 5.2.) en in de overeenkomst,
> In geval van een procedure gerechtelijke reorganisatie, procedure van ontbinding of kennelijk onvermogen van de cliënt. De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden worden meegedeeld aan de cliënt gelijktijdig per mail en per aangetekend schrijven. Naargelang de omstandigheden kan AmCa Tax & Consulting BV haar beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing aan de cliënt.
3.1.1. In geval van faillissement van de cliënt is de overeenkomst van rechtswege ontbonden
4. Opschorting van de uitvoering van de verbintenissen
In geval van niet nakoming, van niet correcte of niet tijdige uitvoering door de cliënt van zijn verbintenis(sen), bijvoorbeeld in geval van niet-betaling van erelonen of voorschot(ten), is AmCa Tax & Consulting BV gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten of uit te stellen totdat de cliënt aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, rechtshandelingen dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de cliënt, en waarvoor AmCa Tax & Consulting BV opdracht had gekregen, zal de cliënt hier schriftelijk op worden gewezen.
Echter is het vervolgens de verantwoordelijkheid van de cliënt te zorgen voor uitvoering hiervan en/of een andere gecertificeerd belastingadviseur te gelasten. Alle kosten en lasten voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de cliënt.
AmCa Tax & Consulting BV is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds uitgevoerde werkzaamheden.
5. Rechten en plichten van de partijen
5.1. Rechten en plichten van AmCa Tax & Consulting BV
AmCa Tax & Consulting BV zal zich bij de uitoefening van haar opdracht met de meeste zorg kwijten van haar taak.
Zij kan slechts aansprakelijk worden gesteld:
> Ingeval van zware fout of nalatigheid, opzet of niet-uitvoering van en verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de opdracht vormt.
> Tot het herstel van voorzienbare, rechtstreekse en persoonlijke schade, met uitsluiting van alle indirecte of materiële schade. Zij kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van mogelijke latere wijzigingen aan wettelijke en reglementaire bepalingen.
> De gevolgen van eventuele tekortkomingen, fouten of overtredingen die zouden zijn begaan voor zijn tussenkomst.
> De gevolgen van onjuiste of onvolledige informatie aan hem verstrekt.
> Aansprakelijkheid eveneens beperkt tot het bedrag gedekt door de verzekering beroepsaansprakelijkhe d van de vennootschap. Amca Tax & Consulting BV is niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de cliënt of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten indienen.
De uitvoering van de opdracht is niet behoudens andersluidend beding – specifiek gericht op het ontdekken van eventuele fraude.
> Tot het herstel van voorzienbare, rechtstreekse en persoonlijke schade, met uitsluiting van alle indirecte of materiële schade. Zij kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van mogelijke latere wijzigingen aan wettelijke en reglementaire bepalingen.
> De gevolgen van eventuele tekortkomingen, fouten of overtredingen die zouden zijn begaan voor zijn tussenkomst.
> De gevolgen van onjuiste of onvolledige informatie aan hem verstrekt.
> Aansprakelijkheid eveneens beperkt tot het bedrag gedekt door de verzekering beroepsaansprakelijkhe d van de vennootschap. Amca Tax & Consulting BV is niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de cliënt of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten indienen.
De uitvoering van de opdracht is niet behoudens andersluidend beding – specifiek gericht op het ontdekken van eventuele fraude.
5.2. Rechten en plichten van de cliënt
De cliënt verbindt er zich onder meer toe, op niet-limitatieve wijze:
> AmCa Tax & Consulting BV alle documenten, gegevens en informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht tijdig ter beschikking te stellen.
> De werkzaamheden die hem desgevallend op basis van de overeenkomst toekomen, te verrichten;
> Elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de opdracht ter kennis te brengen van AmCa Tax & Consulting BV;
> Indien Amca Tax & Consulting BV hierom verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verschafte documenten, inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn;
> Na te gaan of de door AmCa Tax & Consulting BV geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, haar hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.
> De werkzaamheden die hem desgevallend op basis van de overeenkomst toekomen, te verrichten;
> Elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de opdracht ter kennis te brengen van AmCa Tax & Consulting BV;
> Indien Amca Tax & Consulting BV hierom verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verschafte documenten, inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn;
> Na te gaan of de door AmCa Tax & Consulting BV geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, haar hiervan onverwijld op de hoogte te brengen.
6. Betalingsvoorwaarden
6.1. Bepaling van de kosten en erelonen
De kosten en erelonen worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen en de overeenkomsten in de opdrachtbrief.
De kosten en erelonen zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de cliënt worden uitgevoerd, ook al is de opdracht niet beëindigd. Er wordt gewerkt aan de hand van time-sheets.
6.2. Betalingsvoorwaarden
Facturen en/of ereloonnota’s zijn betaalbaar binnen de 14 dagen na factuurdatum.
Niet-betaling op de vervaldag, geeft van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling is vereist, aanleiding tot:
> Een intrestvergoeding gelijk aan 10% op jaarbasis en
> Een conventionele schadevergoeding waarvan het bedrag forfaitair wordt bepaald op 10% van de onbetaalde bedragen met een minimum van 125
euro.
Bij gebrek aan gehele of gedeeltelijke betaling van de factuur op vervaldag, worden alle nog niet-vervallen schuldvorderingen op de cliënt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar.
Afbetalingen worden bij voorrang verrekend op gerechtskosten, rente, schadebeding en hoofdsom (in die volgorde).
Bij gebrek aan gehele of gedeeltelijke betaling van de factuur op vervaldag, worden alle nog niet-vervallen schuldvorderingen op de cliënt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar.
Afbetalingen worden bij voorrang verrekend op gerechtskosten, rente, schadebeding en hoofdsom (in die volgorde).
6.3.Betwistingen
Alle betwistingen (ook van kosten en erelonen)dienen gelijktijdig via aangetekend schrijven en per e-mail binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur gemotiveerd geformuleerd te worden. Indien geen (tijdige) betwisting AmCa Tax & Consulting BV bereikt, wordt verondersteld dat de cliënt akkoord gaat met de gefactureerde diensten.
7. Bevoegdheid en toepasselijk recht
In geval van geschillen en/of betwisting zijn enkel de rechtbank van de maatschappelijke zetel van AmCa Tax & Consulting BV bevoegd. Deze algemene voorwaarden worden beheerst door en zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
8. Privacy
Persoonlijke gegevens worden verwerkt volgens de privacyverklaring ( terug te vinden op
www.amcataxenconsulting.be)